Visie & Werkwijze

De Weide Blik biedt meer dan alleen een zinvolle dagbesteding. Het werk biedt structuur en ritme, er is een sociale gemeenschap en deelnemers worden persoonlijk en positief begeleid.

Structuur en ritme
De deelnemers bouwen door de werkzaamheden weer een ritme op of behouden het ritme in de week. Doorzettingsvermogen en motivatie nemen hierdoor toe. Structuur in de week biedt houvast en veiligheid.

Sociale gemeenschap
Wij bieden op beide locaties een beschut oefenterrein voor onze deelnemers. Ze oefenen met sociale contacten zowel met andere deelnemers als met klanten, vrijwilligers en stagiairs. Zo leren deelnemers de stap te maken naar vrijwilligerswerk, terug naar school of de maatschappij in het algemeen.

Werkwijze
Deelnemers worden aangesproken op hun kwaliteiten en worden gestimuleerd tot zelfontplooiing. Onze begeleiders werken met kennis van landbouw, groenteteelt, techniek en houtbewerking. De geboden ondersteuning bij werkzaamheden sluit daardoor goed aan bij de mogelijkheden van de deelnemers. Deelnemers worden gezien zoals ze zijn en krijgen de mogelijkheid om het vertrouwen in zichzelf verder te ontwikkelen.


We integreren de volgende zienswijzen op passende wijze in onze begeleiding:

Geweldloze communicatie
Positieve Gezondheid
Geef me de 5 Methode

Geweldloze communicatie: De vier stappen van Geweldloze Communicatie helpen om op een respectvolle en empathische manier met anderen te communiceren. Waarneming – Gevoel – Behoefte – Verzoek.

Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan, en om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.

We benaderen onze deelnemers vanuit de ‘Geef me de 5’ Methode. Deze methodiek is gericht op vijf pijlers: autisme begrijpen, positief contact, basisrust creëren, problemen oplossen en ontwikkeling bevorderen.

Lees hier verder over onze Werkwijze

Planten in de Kas
Scroll naar boven